Boezemfibrilleren is de meest voorkomende hartritmestoornis en kan leiden tot allerlei complicaties, zoals een beroerte. Momenteel zijn er beperkt behandelmogelijkheden voor deze hartritmestoornis. Bovendien wordt de ziekte vaak pas laat opgemerkt, wat een goede behandeling nog lastiger maakt. Onderzoekers van zes Nederlandse universiteiten en vele ziekenhuizen gaan de komende vijf jaar samenwerken op dit belangrijke thema.

Oorzaak achterhalen

Eerder onderzoek naar boezemfibrilleren is gedaan binnen het consortium RACE V dat ook werd gefinancierd door de Hartstichting. In een landelijk netwerk bouwt EmbRACE voort op de deze resultaten. Onder meer willen onderzoekers goed in kaart brengen welke mechanismes ten grondslag liggen aan de ontwikkeling van boezemfibrilleren en bij welke mensen de ziekte snel verergert.

Verergering voorkomen

Met die kennis willen ze nieuwe behandelstrategieĆ«n ontwikkelen, waarbij remmen van progressie van de ziekte ook veel gezondheidswinst op kan leveren. De onderzoekers gaan onder andere een klinische studie opzetten waarin zij het effect van vroege ablatie meten. Ook het aanpakken van onderliggende risicofactoren, zoals hoge bloeddruk en overgewicht, maakt deel uit van het onderzoek. Het onderzoeksvoorstel is beoordeeld en goed bevonden door onze Internationale Wetenschappelijke Adviescommissie (ISAC) en de Commissie Maatschappelijke Kwaliteit (CMK).

Over de samenwerking

EmbRACE staat voor Electro-Molecular Basis and theRapeutic management of Atrial Cardiomyopathy, fibrillation and associated outcomEs en is onderdeel van de DCVA. In het voorjaar van 2023 gaat het onderzoek van start, onder leiding van prof. dr. Michiel Rienstra van het Universitair Medisch Centrum Groningen en prof. dr. Uli Schotten van de Universiteit Maastricht / Maastricht Universitair Medisch Centrum.

Kernteam

De volgende universiteiten en ziekenhuizen zitten in het kernteam:

• UMC Groningen
  • Universiteit Maastricht / Maastricht UMC
  • UMC Utrecht
  • TU Eindhoven
  • Leiden UMC
  • Amsterdam UMC
  • Rijnstate Ziekenhuis
  • Martini Ziekenhuis

Nieuwsbrief voor professionals

Altijd op de hoogte van de actualiteiten rondom financieringsmogelijkheden, projecten en evenementen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.