Praktijkondersteuners herkennen hartfalen

Hartfalen is een groeiend probleem in Nederland. Huisartsen en praktijkondersteunend personeel hebben een sleutelpositie in het eerder herkennen van hartfalen.

Naar schatting zijn er in Nederland 255.000 mensen die hartfalen hebben maar dit nog niet weten. Samen hopen we de komende jaren zoveel mogelijk van hen op te sporen en te behandelen. Help je ons ook mee?

Wat kan je doen?

Doe bij risicogroepen minimaal eens per jaar actief navraag naar klachten die op hartfalen kunnen wijzen

Fragiele patiënten en patiënten met COPD of diabetes hebben een verhoogde kans op hartfalen. Bij 16 tot 36% van deze patiënten wordt hartfalen niet herkend. Dit komt vaak omdat de focus van de zorgprofessional op de primaire aandoening ligt. Huisarts en onderzoeker Mark Valk vertelt hoe hij samen met de praktijkondersteuner patiënten met hartfalen opspoort.

Gebruik de voorlichtingsmaterialen van de Hartstichting

De Hartstichting ontwikkelde met hulp van patiënten en huisartsen een aantal handige voorlichtingsmaterialen over hartfalen. Deze kun je bijvoorbeeld inzetten in de wachtkamer of voor extra uitleg aan hartfalenpatiënten.

Volg een nascholing of training

Wij hebben het actuele aanbod van nascholingen en trainingen over hartfalen voor je op een rijtje gezet.

> Ga naar het overzicht

Zelf een training geven aan collega’s?

Wil jij een training over hartfalen geven aan collega’s in de praktijk of in de regio? Samen met cardiologen en huisartsen ontwikkelden we een aantal handige dia’s, die je als basis kunt gebruiken. Deze dia’s bevatten de meest recente informatie over onder andere prevalentie, diagnose en behandeling. Deze kun je kosteloos gebruiken. Scheelt je weer tijd en energie!

> Bekijk en download de presentatie

Herziene NHG-richtlijn hartfalen

De NHG-richtlijn hartfalen is onlangs herzien. In deze herziene richtlijn wordt het belang van vroegtijdige opsporing en behandeling onderstreept. Benieuwd naar de belangrijkste wijzigingen in de herziene richtlijn? In deze video, samengesteld door het NHG in samenwerking met de Hartstichting, worden kort de grootste veranderingen toegelicht.

Vragen of meedenken over hartfalen?

Heb jij vragen over onze aanpak of wil je graag meedenken over het vervolg? Neem dan contact op met David Smeekes, huisarts en medisch adviseur werkzaam bij de Hartstichting, via D.Smeekes@Hartstichting.nl