Met een persoonsgebonden Dekkerbeurs kunnen jonge onderzoekers een eigen onderzoekslijn beginnen of uitbouwen. Op woensdag 6 maart vond de feestelijke uitreiking plaats op ons kantoor in Den Haag, gepresenteerd door Dieuwertje Blok. Afgelopen jaar werden er in totaal 79 aanvragen ingediend, de beoordelingscommissie heeft 14 daarvan gehonoreerd. In totaal gaat het om een bedrag van 5,5 miljoen euro.

• Dit zijn alle Dekkerlaureaten uit 2023

Junior Clinical Scientist

Drs. Nick Nurmohamed

Junior Clinical Scientist

Een overzicht van wat elke laureaat precies gaat onderzoeken, vind je hier.

Elke onderzoeker draagt met zijn of haar onderzoek bij aan de missie van de Hartstichting: iedereen een gezond hart, voor nu én later. "We feliciteren alle onderzoekers van harte met hun beurs," aldus Rebecca Abma-Schouten, manager onderzoek. "Hun werk is van groot belang om hart- en vaatziekten te voorkomen, eerder op te sporen en beter te behandelen. Deze financiering zou niet mogelijk zijn zonder giften van onze donateurs en het advies van commissieleden en referenten. Wij zijn erg dankbaar voor hun bijdrage."

De cirkel is rond

Een van de uitreikers was Henriëtte Grimbergen. Haar man is eind 2022 plotseling overleden aan een hartstilstand. Omdat hij de Leiden Marathon wilde lopen, heeft Henriëtte voor de marathon een actie opgezet om geld in te zamelen. Ook de vier andere uitreikers, patiënten en donateurs, vertelden hun persoonlijke verhaal. Zo kwamen deze middag alle onderdelen van hart- en vaatonderzoek bij elkaar.

Beste referent

Voor de Dekkerbeurzen kunnen we niet zonder de inzet van drie beoordelingscommissies en ruim tweehonderd referenten uit binnen- en buitenland. Zij zorgen voor een onafhankelijke en transparante beoordeling. Tijdens de uitreiking stonden we stil bij de beste referent uit Nederland, in 2023 was dat Beatrijs Bartelds. Bekijk in onderstaande video hoe zij de prijs in ontvangst nam en waarom zij het belangrijk vindt om referent te zijn.

Word ook referent!

Lijkt het je interessant om als referent bij te dragen aan het onderzoek dat de Hartstichting financiert? Bekijk wat we van referenten verwachten en meld je aan!