Over de cruciale factor om de hartfalenzorg in Nederland te verbeteren zijn huisarts Frans Rutten en cardioloog Mieke van den Heuvel het eens: samenwerken! Mieke: “Zelfs de beste hartfalencardioloog kan het niet alleen.”

We brachten Frans en Mieke virtueel bij elkaar om te praten over de zorg rondom hartfalen en specifiek die samenwerking. Beiden adviseren de Hartstichting in de lopende campagne voor vroege herkenning van hartfalen. Mieke runt als cardioloog met aandachtsgebied hartfalen de hartfalenpoli van het Medisch Spectrum Twente en ziet vaak patiënten die te lang door hebben gelopen met een falend hart. “De huisarts moet hartfalenpatiënten altijd doorverwijzen. Twijfel? Bellen! De cardioloog denkt graag mee.” Frans is naast huisarts ook onderzoeker. Vanuit de praktijk én vanuit de literatuur denkt hij te weten wat er in Nederland anders moet. “Iets relatief eenvoudigs als het beter organiseren van hartfalenzorg levert enorm veel op.”

Lees hun verhaal over het ziektebeeld, de behandelmogelijkheden, de misvattingen, en de verschillende ideeën en initiatieven rondom multidisciplinaire samenwerking. Over veel zaken zijn zij het met elkaar eens. Op andere zaken hebben zij elk een eigen kijk.

Wat kan je zelf doen?

Werk samen met de Hartstichting aan meer bewustzijn over hartfalen.

Interessant voor jou

Het laatste nieuws voor professionals

Geen resultaten gevonden.