Onderzoek hart- en vaatziekten met dierproeven

De Hartstichting kijkt kritisch naar het gebruik van proefdieren voor onderzoek en stimuleert het gebruik van alternatieven. Ben je van plan om proefdieren te gebruiken voor je onderzoek, dan verwachten we een goede onderbouwing bij je financieringsaanvraag.

Beschikbare alternatieven

Een deel van wetenschappelijk onderzoek maakt gebruik van proefdieren. De Hartstichting streeft naar meet- en testmethoden die de mens het beste benaderen en kijkt kritisch naar het gebruik van proefdieren. Er zijn namelijk steeds meer nieuwe onderzoeksmethoden beschikbaar, zoals onderzoek met menselijke stamcellen, organen-op-een-chip en computermodellen. De Hartstichting investeert, samen met andere financiers, in onderzoek naar alternatieven.

> Bekijk het standpunt van de Hartstichting over dierproeven

Redenen voor proefdieren goed onderbouwen

Wil je proefdieren inzetten voor je onderzoek, dan verwachten we een goede onderbouwing en antwoord op de volgende vragen:

• Waarom is het gebruik van proefdieren noodzakelijk?
  • Welke alternatieven zijn er?
  • Waarom kies je voor de beschreven aanpak?

Beoordeling van onderzoek

Referenten, de selectiecommissie en de Centrale commissie Dierproeven (CCD) beoordelen uiteindelijk je onderbouwing van de redenen voor dierproeven.

> Lees meer over de rol van de CCD bij onderzoek

Registratie van dierproeven

Ga je onderzoek doen met dierproeven? Registreer het dan via het internationale register Preclinicaltrials. Registreer je onderzoeksprotocol en je resultaten, ook als de resultaten negatief zijn. Dit voorkomt onnodig dubbel onderzoek en versterkt de resultaten van onderzoek door onderlinge samenhang.

> Ga naar Preclinicaltrials.eu

Maak gebruik van systematic review

We verwachten ook dat je de gekozen onderzoeksmethode onderbouwt door een systematic review. Meer informatie hierover vind je op de website van SYstematic Review Center for Laboratory animal Experimentation (SYRCLE) en van ZonMw.  SYRCLE biedt ook een workshop aan om je verder op weg te helpen met systematic review.

> Bezoek de website van SYRCLE