Voor patiënten is het van groot belang dat nieuwe medicijnen, behandelingen en medische apparaten toegankelijk en betaalbaar zijn. Dit betekent dat vergoedingen binnen het zorgverzekeringsstelsel goed geregeld moeten zijn. We vinden dit extra belangrijk omdat onderzoek via de Hartstichting wordt gefinancierd met het geld van onze donateurs.

We volgen nationale en internationale ontwikkelingen op het gebied van medicijnprijzen op de voet. Daarnaast houden we in de gaten of er dure medicijnen verwacht worden binnen het cardiovasculaire veld, zodat we daar tijdig op kunnen inspelen. Bijvoorbeeld in onze contacten met de overheid en door ons aan te sluiten bij initiatieven die zich bezighouden met de toegankelijkheid van medicijnen. We stellen bovendien eisen aan door ons gefinancierd onderzoek, die bijdragen aan betaalbare en toegankelijke medicijnen voor hart- en vaatpatiënten.

Wat je als onderzoeker kunt doen

We vinden het belangrijk dat je je er als onderzoeker van bewust bent hoe medicijnprijzen tot stand komen. Zelf speel je hier ook een belangrijke rol in. Als een onderzoek start, lijkt de invoer van een medicijn op de markt nog ver weg, maar toch vragen we onderzoekers hier al op tijd over na te denken. Aan onderzoekers die werken aan nieuwe medicijnen, vragen we daarom al in hun onderzoeksvoorstel aandacht te besteden aan hun rol bij de totstandkoming van medicijnprijzen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het tijdig vastleggen van intellectueel eigendom.

Medicijnprijzen in de toekomst

Zeker nu het tijdperk van ‘blockbusters’, medicijnen waar een zeer grote groep mensen baat bij heeft, voorbij lijkt, zullen vaker specifieke medicijnen ontwikkeld worden voor kleinere groepen patiënten. We verwachten daarom een sterke stijging in de kosten van nieuw te ontwikkelen medicijnen. De komende jaren zullen medicijnprijzen dan ook hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staan.