Behandeling hartfalen en hartritmestoornissen

De Hartstichting geeft de komende jaren prioriteit aan onderzoek naar eerdere herkenning en betere behandeling van hartfalen en de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Daarmee kunnen we verergering van de ziektes voorkomen en de kwaliteit van leven voor patiënten verbeteren.

Onderzoek naar hartfalen is noodzakelijk

Voor bepaalde vormen van hartfalen en de hartritmestoornis boezemfibrilleren bestaat nog geen behandeling. Onderzoek hiernaar is nodig en kan rekenen op steun van de Hartstichting. Niet alleen financieel: we zetten bijvoorbeeld een patiëntenregistratie op om een onderzoek te vergemakkelijken en te versnellen.

> Vraag financiering aan voor je onderzoek

Behandeling op maat onmisbaar

Behandeling op maat is nodig om de ontwikkeling van hartfalen te stoppen of uit te stellen voordat er klachten zijn. Voordat artsen meer patiëntgericht kunnen werken, is onderzoek nodig naar wat het beste werkt bij welke patiënten.

Hartfalen ontwikkelt geleidelijk

Hartfalen is een ernstige, zich meestal geleidelijk ontwikkelende ziekte. Hoe eerder ontdekt, hoe beter te behandelen. Maar elke patiënt is anders. Ook verschillen de achterliggende ziekteprocessen en de ernst van de ziekte.

>  Bekijk onze onderzoeksagenda

Wat we al weten over hartritmestoornissen

Bekijk de stand van zaken